poniedziałek, 31 stycznia 2011
FASOLKA PO BRETOŃSKU

Hmmm...nie pamiętam kiedy ostatni raz ją jadłam. Ale wiem jedno, że od dawna już za mną "chodziła", a że tak już mam, że jak mi się coś w tej główce zamani to nie ma zmiłuj...prędzej czy później muszę to zrobić. ;) Tak właśnie było z fasolką. ;) W sam raz na takie chłodne dni jakie teraz mamy, bo jest sycąca i rozgrzewająca.

Składniki tak na mniej więcej 3 litry:

  • 80 dag fasolki Jaś
  • 25 dag boczku wędzonego*
  • 15 dag  kiełbasy np podwawelskiej*
  • 3 średnio małe cebule
  • majeranek
  • sól
  • pieprz
  • liść laurowy
  • koncentrat pomidorowy

* ilość mięska zależy kto ile lubi ;)

Najpierw zalać fasolkę wrzątkiem i zostawić na parę godzin. Dzięki temu pozbędziemy się wzdęć. Następnie zalać znów fasolkę dużą ilością zimnej już wody(musi być jej dużo, gdyż fasolka wchłonie dużo wody) i zostawić na noc. Następnego dnia do garnka z fasolką wrzucić liść laurowy i gotować fasolkę do miękkości - będzie to trwało mniej więcej 1-1,5 h. Na koniec posolić. (Ja do fasolki dodałam skórę z boczku żeby miała lepszy smaczek ale również można ją ugotować na wywarze z kostki czy jakimś żeberku. Z pewnością wzbogaci to jej smak). W między czasie na patelni podsmażyć na oleju mięska z cebulką.


Jak fasolka już zmięknie to przełożyć zawartość patelni do garnka z fasolką i podgotwać razem na małym ogniu. Dodać do smaku koncentratu pomidorowego, doprawić solą, pieprzem i dużą ilością majeranku. Podawać z jasnym pieczywem.

Smacznego! :)

MUFFINKI Z NUTELLĄ I ORZECHAMI LASKOWYMI

Pech chciał, że od dzisiaj jestem na tygodniowym zwolnieniu lekarskim i muszę leżeć w łóżeczku więc to chyba znak, że trzeba nadrobić zaległości w czytaniu, filmach no i oczywiście w blogowaniu. ;) Jednak nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło ;) W miarę możliwości będę umieszczać zaległe przepisy, a trochę ich się nazbierało....ale ciii...przejdźmy do rzeczy...

Na pierwszy rzut idą MUFFFINKI :):):) miałam spore ilości nutelli więc trzeba ją jakoś złużyć a nie tylko wcinać z paluszkami (zresztą bardzo polecam taki sposób...mmm) :)

Samo ciasto smakuje mniej więcej jak babka i gdyby nie nutella i orzechy to szczerze powiedziawszy nie byłoby w nich nic nadzwyczajnego. Ale mimo wszystko ostatnimi czasy to mój hicior wśród muffinek :) są po prostu pyszne z tymi dodatkami :) jeżeli coś ma w składzie nutelle to nie może być inaczej :) do tego zmodyfikowałam troszkę przepis Dorotuś i dodałam właśnie rozdrobnione orzechy laskowe, co by dopełnić głębie smaku i dużo więcej nutelli i mmm... to jest to ;) Szczerze i mocno polecam!!

Składniki:

  • 140 gram miękkiego masła
  • ok pół szklanki cukru
  • 3 jajka
  • pół łyżeczki ekstraktu z wanilii
  • 220 g mąki pszennej
  • 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • duużo nutelli ;)
  • ok 100 g orzechów laskowych - rozdrobnionych

Mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia. Masło ucierać mikserem z cukrem. Dodać ekstrakt a następnie po jednym jajku ciągle miksując.  Dodać mąkę. Wszystko ze sobą dobrze zmiksować. Ja robiłam tak, że do każdej papilotki wkładałam trochę ciasta, potem nutelli, orzechów, ponownie ciasto i nutelle i orzechy. Piec ok 25 min w 170 stopniach, do suchego patyczka.

Smacznego! :)

sobota, 15 stycznia 2011
GRANOLA

W sklepach można znaleźć wiele rodzajów płatków śniadaniowych czy to Gold flakes, Cini minis, Cheerios czy różnego typu museli. Jednak nic nie pobije zrobionej samodzielnie granoli, którą proponuje Nigella w książce „Feast”. Oczywiście ja ją robię z pewnymi modyfikacjami ;) Bardzo fajna propozycja na zdrowe i smaczne śniadanko :) Nadaje się zarówno nie tylko do jedzenia z mlekiem czy jogurtem ale również na sucho - świetnie smakuje jako coś do podjadania ;);)  Bardzoo polecam!!


Składniki na 2 litry granoli:

  • 400 g płatków owsianych
  • 100 g ziaren słonecznika
  • 100 g ziaren sezamu (jasnego)
  • 200 g jabłek startych na tarce o grubych oczkach
  • 2 łyżeczki cynamonu
  • 1 łyżeczka imbiru
  • 0k 200 g miodu
  • 100 g jasnego brązowego cukru
  • 100 g całych migdałów
  • 100 g orzechów laskowych
  • 1 łyżeczka soli
  • 2 łyżki oleju

Przygotowanie jest naprawdę proste. Należy wymieszać wszystkie składniki ze sobą, wyłożyć na blachę z papierem do pieczenia. Piec ok. 40 min w temperaturze 170ºC co jakiś czas mieszając. Aby dłużej była zdatna do jedzenia należy ją przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku.

Smacznego! :)

PASZTET Z KRÓLIKA

Witam po dłuższej przerwie :) Nareszcie udało mi się wygospodarować troszkę czasu i zebrać w sobie i umieścić parę przepisów, bo oczywiście przez ten długi czas cały czas coś pichciłam, robiłam fotki i zbierałam przepisy, problem tylko poległam na wygospodarowaniu troszkę czasu na umieszczaniu ich tutaj.

A więc jedziemy: po długiej przerwie na pierwszy rzut idzie pasztet z królika. Nie ma to jak pasztet własnej roboty, jest duuużo lepszy niż taki kupny. Zjadłabym chyba każdy ale najbardziej podpasował mi właśnie z królika, który robi się u nas już od dawien dawna z powodu łatwego dostępu do świeżutkiego króliczka

Składniki:

  • 1 przodek i podroby z królika
  • 30 dkg wątroby cielęcej
  • 15 dkg podgardla wieprzowego
  • 15 dkg boczku wędzonego
  • 10 dag grzybów suszonych
  • 15 dkg słoniny
  • mała cebula
  • pietruszka
  • marchewka
  • kawałek selera
  • 1 czerstwa bułka
  • 2 jaja
  • parę listków laurowych
  • sól, pieprz, gałka muszkatołowa do smaku

Włoszczyznę oczyścić i opłukać. Cebulę obrać. Mięso również opłukać. Mięso, podgardle, włoszczyznę i cebulę oraz opłukane grzyby i liście laurowe zalać w rondlu wodą i dusić do miękkości mięsa. Pod koniec duszenia osolić. Wątrobę obrać z błony , pokroić na plastry, włożyć do rondla, dodać 1/2 szklanki otrzymanego poprzednio i dusić pod przykryciem ok. 10 min. Bułkę namoczyć w ostudzonym wywarze i odcisnąć. Mięso obrane z kości, podgardle, wątrobę i bułkę zmielić 2 razy przez maszynkę. Do otrzymanej masy dodać jajka, przyprawić wedle smaku - pieprzem, gałką i solą. Formę wysmarować tłuszczem i podsypać bułką tartą, wyłożyć plasterkami słoniny na dno i napełnić masą pasztetową do 3/4 wysokości. Piec w 180 ˚C ok. 1 godz.

Smacznego :)

O autorze
Tagi